Търсене
Политика за изпозлване на бисквитки
Този сайт използва бисквитки

Аминокиселини

Защо имаме нужда от аминокиселини и как да си ги набавим

Светът на хранителните добавки е изключително богат и разнообразен. Сред тяхаминокиселинитезаемат видно място поради своите многобройни ползи и ключови функции в процесите на тялото. Вашата мисия ли е да откриете ключа към оптимално здраве и фитнес? Е, нека да разработим тази тема.

5 най-важни причини, поради които си струва да включите аминокиселини в диетата си

  1. Безценна роля в мускулната регенерация: Приемът на аминокиселини след тренировка осигурява необходимите елементи за бързо и ефективно възстановяване на мускулните влакна.
  2. Подпомагане на ензимни и хормонални функции: Аминокиселините играят важна роля в производството и действието на ензими и хормони, които контролират най-важните процеси в тялото.
  3. Подсилване на имунната защита: Изградете и поддържайте имунната си система, помагайки в борбата с външни вируси и инфекции.
  4. Енергия и метаболитни процеси: Необходими за правилното функциониране на метаболитните процеси в тялото, а някои от тях участват и в производството на енергия.
  5. Източник на важни хранителни вещества: Някои аминокиселини участват в синтеза на ниацин и много други съединения, необходими за човешкото тяло.

Какво имаме предвид под „аминокиселини“?

Аминокиселините са буквално градивните елементи на протеините в човешкото тяло. Те са отговорни за редица функции, от клетъчната структура до създаването на метаболитни пътища. Човешкото тяло има аминокиселинен профил, състоящ се от 20 стандартни аминокиселини, които са разделени на основни и заместващи аминокиселини. Тези основни хранителни вещества трябва да се приемат с храната, защото тялото ни не може да ги синтезира само. За щастие съвременната наука ни предлага и удобна опция захранителни добавкибогати на аминокиселини.

Видове аминокиселини и техните предимства

BCAA – аминокиселини с разклонена верига

Триптидителевцин, изолевцин и валинса известни като аминокиселини с разклонена верига (BCAA). Те са изключително важни за спортисти и хора, които активно тренират, защото подобряват мускулната издръжливост, ускоряват регенерацията и подпомагат синтеза на протеини.

Есенциални аминокиселини и тяхното значение

Аминокиселини катотреонин, метионин, фенилаланин и триптофан се класифицират като „незаменими“ или незаменими, защото тяхното присъствие в диетата е от решаващо значение. Те осигуряват редица ползи, като поддържат имунитета, улесняват метаболизма и подобряват психичното здраве.

Взаимозаменяеми аминокиселини

Имаме и основни аминокиселини, като аланин и глутамин, които също са от съществено значение за тялото, особено по време на периоди на стрес и интензивни физически упражнения.

Специфични ползи от отделните аминокиселини

Всяка аминокиселина има специфични функции в тялото. Напримераргининподобрява кръвообращението и има положителен ефект върху сърдечно-съдовата система. Глицинът подобрява съня и има детоксикиращо действие. Функциите на цистеина включват подпомагане на белодробната функция и борба с инфекциите.

Аминокиселините в контекста на спорта и храненето

Физически активните хора и спортистите се нуждаят от по-висок прием на аминокиселини, за да постигнат и поддържат оптимално възстановяване и растеж. Свободните форми на аминокиселини, които се намират в много хранителни добавки, са особено ефективни, тъй като се усвояват бързо и напълно от тялото.

Често задавани въпроси

Как да разбера дали получавам достатъчно аминокиселини?
Ако сте физически активни и се чувствате постоянно уморени, имате забавено възстановяване след тренировка или често боледувате, това може да е признак за дефицит на аминокиселина.
Мога ли да се доверя на аминокиселините като добавки, вместо просто да ги приемам от храна?
Висококачествените хранителни добавки с аминокиселини от реномирани производители са безопасен и ефективен начин за допълване на търсенето на аминокиселини.
Какво е оптималното дневно количество аминокиселини?
Оптималното количество варира в зависимост от физическата активност, теглото, възрастта и цялостното здраве. Консултирайте се с диетолог или лекар.

Надяваме се, че сте намерили полезна информация тук, която да ви помогне да направите информиран избор за подобряване на вашето здраве и фитнес с правилните аминокиселини.

Аминокиселините са основните градивни компоненти на белтъчините в човешкото тяло. Те представляват сложни съединения и реално съществуват в природата. Човешкото тяло използва 20 от тях, но науката познава още около 150 вида.

Аминокиселините имат огромно значение за развиването на мускулатурата. На практика участват в изграждането на всички тъкани и във всички жизненоважни процеси на организма. Функциите на аминокиселини са: структурна, ензимна, хормонална, имунна, транспортна, енергийна.

Aминoĸиceлинитe ca мoлeĸyли, съдържащи aминoгpyпa, ĸapбoĸcилнo-ĸиceлиннa гpyпa и cтpaничнa вepигa, ĸoятo e paзличнa зa paзличнитe видoвe aминoĸиceлини. B зaвиcимocт oт видa нa вepигaтa, aминoĸиceлинитe бивaт двa видa – нeзaмeними и зaмeними, като вторите се cинтeзиpaт oт тялoтo, а незаменимите трябва да бъдат приемани с храната или с хранителни добавки. И двата вида заедно образуват така наречения Аминокиселинен профил, без който не можем да живеем. Всяка една аминокиселина има важна роля за функционирането на нашето тяло:

  • Лизин – подпомага възстановяването на тъканите, помага в производството на колаген и подобрява състоянието на кожата. Лизинът има огромен принос за мастния метаболизъм, осигурява енергия и помага в изграждането на мускулни протеини.
  • Триптофан – подпомага продукцията на някои витамини от група Б, в частност – на ниацин, който пък формира мозъчния невротрансмитер серотонин.
  • Левцин – подпомага растежа на бюста, действа като мощен енергетик, антикатаболик, потиска болката и предпазва от загубата на мускулна маса. Левцинът, Изолевцинът и Валинът се наричат "верижно разклонени аминокиселини” – BCAA.
  • Треонин – осигурява енергия, участва в изграждането на емайла на зъбите, еластина и колагена. Има и липотропно действие. Треонинът действа имуностимулиращо и подпомага развитието и активността на тимусната жлеза;
  • Метионин – подобрява чернодробната функцията, елиминира тежките метали като олово, кадмий, живак. Действа детоксикиращо и премахва умората. Подобрява състоянието на кожата и ноктите.
  • Валин – подпомага възстановяването на тъканите и стимулира растежа на мускулна маса, подобрява функцията на нервната система, действа като антикатаболик и енергетик.
  • Фенилаланин – невротрансмитер, помага за лактацията и нарастването на бюста, подобрява паметта и потиска апетита. Фениланинът действа като прекурсор на тирозин, освен това подобрява настроението.
  • Изолевцин – аминокиселина, която е концентрирана в мускулната тъкан. Действа като мощен антикатаболик и ускорява оздравителните процеси, подпомага работата на черния дроб и регулира нивото на кръвната захар. Изолевцин, Левцин и Валин се предпочитаната комбинация от активно спортуващите за възстановяване и увеличаване на мускулната маса.
  • Хистидин – отлично средство, помагащо при дерматит, защитава от ултравиолетовите лъчи, помага при храносмилането, има съдоразширяващо действие, а от там понижава и кръвното налягане.
  • Аланин – участва в процеса на получаване на енергия от глюкозата, подобрява вида на кожата.
  • Глутаминова киселина глутаминовата киселина подпомага калиевия пренос в гръбначната течност и подпомага лечението на умственото изоставане, епилепсията, болестта на Паркинсон, алкохолизма;
  • Глутатион – има антиоксидантно действие и забавя процеса на стареене. Действа като подсилва имунната система и намалява страничните ефекти на радиационното облъчване.
  • Аргинин – подобрява храносмилането, действа като невротрансмитер, осигурява енергия, и стимулира секрецията на растежен хормон от хипофизата. Недостигът на аргинин води до нарушения в растежа и половите функции при мъжа.
  • АспарагинЛ-Аспартанова киселина ДНА/РНА – транспортира генитична информация на междуклетъчно ниво, подпомага храносмилането. Калиевият аспартат подобрява състоянието при различни сърдечни проблеми и повишава издръжливостта. Аспарагиновата киселина е едната от двете главни възбуждащи аминокиселини в мозъка.
  • Цистеин – аминокиселини прекурсор на глутатиона, която действа детоксикиращо и участва в мастния метаболизъм, подобрява усвояването на желязо. Един от най-ефективните антиоксиданти в организма на човека. Елиминира успешно свободните радикали, които се образуват при метаболитните процеси и причиняват различни патологични промени.
  • Глутамин – осигурява енергия, добър невротрансмитер е. Глутаминът действа като стимулира имунната система, мозъка и производството на растежен хормон. Повишава способността за концентрация, подобрява мисловния процес и настроението. Подпомага и възстановяването на мускулатурата.
  • Глицин – действа като имуностимулатор, балансира холестерола. Глицинът е важен за оптималното функциониране на централната нервна система и простатната жлеза при мъжа, подобрява имунитета, детоксикира тялото, осигурява енергия. В по-високи дози глицинът може да стимулира отделянето на растежен хормон и зарастването на раните.
  • Пролин – има важна роля за съединителната тъкан и кожата.
  • Тирозин – подпомага производството на тероидни хормони и действа като прекурсор на някои невротрансмитери в мозъка, които имат важно значение за развитието на депресивни състояния.
  • Л-Орнитин – действа като детоксикатор, подобрява функцията на бъбреците и черния дроб. Има детоксикиращи свойства, подобрява функцията на бъбреците и черния дроб. Стимулира работата на растежния хормон и действа като имуностимулант.
  • Таурин – балансира холестерола, действа като антикатаболик. Има потискащ и модулиращ активността на невротрансмитерите ефект и се използва при епилепсия, неврогенно-обусловени тикове и други. Подобрява зрението (функциите на ретината), намалява риска от развитие на катаракта;

Без значение каква е Вашата цел във фитнес залата – дали ще отслабвате, дали ще чистите мазнини или ще качвате мускулна маса, дали тренирате просто за здраве и по-добър тонус, щом се натоварвате физически, трябва да обърнете внимание и на възстановителния процес. Ако тренировките Ви са сериозни и тежки, това означава, че задължително се нуждаете от аминокиселини. Разработени са формули с високо съдържание на свободни аминокиселини. Когато приемате свободни аминокиселини, ефектът е по-голям в сравнение с приема на протеинови концентрати. Това се дължи на по-доброто им възприемане от човешкия организъм.