Какво знаем за протеиновите барове?

Във фитнеса и медицината по принцип е прието, че приемането на протеини след тренировки спомага за изграждането на мускулите.Протеиновите барове представляват хранителни блокчета, които съдържат висок процент протеини.

Протеиновите барове са идеален източник на протеини, които не се нуждаят от предварителна подготовка. Има различни видове хранителни блокчета, предназначени за различни цели. Протеиновите барове са по-нисковъглехидратни от енергийните барове, по-бедни на витамини и минерали от баровете – заместители на храна, но със значително по-голямо количество протеини от останалите. Тези протеинови блокчета се използват предимно от спортуващи хора за изграждането на мускули.

Във фитнеса и медицината по принцип е прието, че приемането на протеини след тренировки спомага за изграждането на мускулите. Суроватъчните протеини са едни от най-често използваните протеини за протеиновите барове за спортни цели. Други източници на протеини включват яйчен албумин и казеин. Веганските протеинови барове съдържат само растителни протеини като грахов протеин, протеин от кафяв ориз, протеин от коноп, соев протеин и др.

Някои протеинови барове може да съдържат и високи нива на захар. Захарите от естествени източници, като плодове например, се смятат за по-здравословни след тренировки, отколкото другите видове захари.

Какво съдържат и как да изберем протеинови блокчета?

Тези протеинови блокчета се използват предимно от спортуващи хора за изграждането на мускули.Първоначално, протеиновите блокчета са били предназначени за спортисти, но сега се възприемат като здравословни, хранителни закуски или заместители на храната от всички потребители.

За да бъде наречен протеинов бар, той трябва да съдържа поне 15гр. протеини. Въглехидратите в тези блокчета са в различни количества. Например, за намаляване на мазнините е по-приемливо да се консумират протеинови барове с ниско съдържание на въглехидрати, за да се избегнат високите нива на инсулин, които ще възпрепятстват усилията за намаляване на мазнините.

При избора на протеинови блокчета е добре да се избере вид, в който са вложени висококачествени източници на протеини, като например хидролизирани суроватъчни протеини или изолати, както и мицеларен казеин. Тези висококачествени протеини съдържат всички 20 необходими аминокиселини, като в тях присъстват деветте есенциални аминокиселини.

Суроватъчните или соевите концентрати също са добри, но се използват по-скоро като пълнители. Желатин (или колаген) често се добавя към протеиновите барове за подобряване на консистенцията. И тъй като това също е вид протеин, той допринася за тоталното количество протеини в блокчето. И все пак, трябва да се има предвид, че това е нискокачествен протеин и не трябва да присъства твърде високо в списъка със съставки на блокчето.

Някои проучвания показват, че синтезирането на мускулни протеини е максимално при приемането на 170 грама говеждо месо, което се равнява на 36гр. протеин.

Друга важна характеристика на протеиновите барове е техният състав. Колкото по-малко странични продукти има, толкова по-добре.

При избора на протеинови блокчета е добре да се избере вид, в който са вложени висококачествени източници на протеини, като например хидролизирани суроватъчни протеини или изолати, както и мицеларен казеин.